tisdag 2 februari 2010

Gränsöverskridande


Häromdagen skrev jag om mitt "dåvarande" politiska intresse som inte ledde någonstans. Jag kände att "mitt" politiska hemvist inte ville ha en "egenföretagare" Den erfarenheten ledde till min slutsats att det kanske är lättare att påverka samhället i den riktning man själv vill genom företagandet. Och det är nu som Hammarlyck Rehab tillsammans med Carema och vårdcentralen på Kungsgatan kan göra en insats för att förbättra samverkan mellan huvudmännen Landstinget och kommunen. Vi kommer from 1;e mars att genomföra ett fallpreventionsprojekt inom Östgötagatans hemtjänstdistrikt.Projektet ingår sedan i ett större implementeringsprojekt som Landstingets FoU enhet ansvarar för.
Hur kan nya modeller/arbetsmetoder/rutiner inlemmas i den dagliga verksamheten inom ett område med arbetsuppgifter som tangerar flera huvudmäns ansvarsområde?
Mycket intressant eftersom min personliga uppfattning är att det inom vård och omsorg finns stora samhälleliga vinster att göra genom att förbättra samarbetet på det praktiska planet. Och jag är fullständigt övertygad om att det finns större möjligheter till ett lyckat resultat om idéerna kommer direkt från utförande arbetsterapeuter och sjukgymnaster än om de kommer som politiska direktiv uppifrån!

Inga kommentarer: